به راستي كه بسياري از درس هاي زيست شناسي ، درس هاي خدا شناسي هم هست (از جمله مورد ذيل) . آيا اين طور نيست؟

مهم ترين هورمون لايه ي وسطي بخش قشري غده ي فوق كليه ، كورتيزول است كه به ويژه از نظر كثرت فعاليت هايي كه انجام مي دهد ، از هورمون هاي بسيار مهم بدن است. كورتيزول در موارد ترميم زخم ها ، رفع التهاب در بافت ها ، تجزيه ي پروتئين ها و تبديل آن ها به قند ، مقابله با شرايط ناگوار بدني و محيطي مانند بيماري ، عفونت ميكروبي ، شوك هاي عصبي و عاطفي ، گرما و سرما دخالت داشته و به كمك بدن مي آيد.

هنگامي كه فردي مريض يا ضعيف شود ، يا مدت ها گرسنه بماند ، ميزان كورتيزول در خون او افزايش مي يابد و اين هورمون با تجزيه ي پروتئين هاي موجود در جگر و تبديل آن ها به قند ، انرژي لازم را براي سلول هاي بدن فراهم مي آورد.امروز در علم پزشكي از خاصيت معجزه آساي كورتيزول در التيام زخم ها و التهاب هاي پوستي به فراواني استفاده مي شود. هرگاه در بدن عفونتي حاصل شود(حمله ي باكتري ها به بدن) ، يا زماني كه فرد در مقابل شرايط ناگوار محيطي مانند سرما يا گرماي شديد و يا شرايط ناگوار عاطفي مانند دوري يا مرگ عزيزان و وابستگان قرار مي گيرد، ميزان ترشح كورتيزول در خونش افزايش مي يابد و اين هورمون به روش هايي ، بدن را در مقابله با اين مصائب ياري مي كند.